facebook Pantheon

Bestellen/Reserveren

Hier kunt u elke leverbare Nederlands-talige titel opzoeken en bestellen. Ook kunt u zien of we een boek op voorraad hebben. U kunt het boek thuis laten bezorgen of reserveren en in onze winkel ophalen. Voor 17:00 uur bestelde boeken hebben we doorgaans de volgende dag in huis.

Onze Top 10

Pantheon Boekhandel heeft een uitgebreide kookboeken- en voedingsafdeling: Kookboekwinkel.nl

Helen Schulman: Dit mooie leven; € 18,95

Op facebook leven mensen het leven dat ze wíllen leven. Op facebook zijn alle foto's goed gelukt, brengt een gebroken been zoveel steunbetuigingen met zich mee dat het leuk wordt, komt alleen die wél binnengehaalde opdracht ter sprake en kun je kiezen of je een relatie hebt. Maar waar het natuurlijk op neerkomt in een facebookleven is uiterlijke schijn.

Het facebookleven van de familie Bergamot zit wel goed. Ze zijn net verhuisd naar New York vanwege de nieuwe, prestigieuze baan van vader Richard. Jake de oudste heeft al snel nieuwe vrienden en Coco, hun schattige adoptiedochtertje uit China, steelt ieders hart.

Moeder Liz heeft soms zo haar twijfels, want ze waren toch gelukkig in het rustige Ithaca. Die twijfels drukt ze echter de kop in met de hoop in New York haar persoonlijke ontwikkeling weer leven in te blazen, om zo weer meer te worden dan enkel 'moeder'.

De nacht echter dat Liz en Coco naar een verjaardagspartijtje van de dochter van een invloedrijke moeder mogen, roept Jake iets op bij een meisje dat hun o zo perfecte facebookleven in duigen doet vallen. Door hetzelfde facebook, maar ook e-mail en ouderwets geroddel op het schoolplein wordt de schijn van hun leven bruut blootgelegd. De barstjes die voor ons als lezer al duidelijk waren, worden steeds groter en langzaam maar zeker ook zichtbaar voor Liz en Richard.

Hoewel in dit boek afbrokkeling alomtegenwoordig is, stort er niets volledig in, waardoor het het niveau van een onderhoudend verhaal niet ontstijgt. Jennifer Egan prijst de auteur, Helen Schulman, aan als 'een van de talentvolste auteurs van deze tijd.' Beide schrijfster bezigen een onopgesmukte heldere taal waarmee ze veel (Amerikaanse) sfeer weten op te roepen en beiden schrijven vanuit verschillende perspectieven. Maar waar Egan daarmee een onverwachts en spannend geheel weet te creëren, lukt dat Schulman niet.

Dit is een fijn vakantieboek, voor als u niets anders wilt dan onderhouden worden. Maar meer zit er niet in. De Libelle gaf het een 9+.

(Marieke de Groot)

Bzoek de boek zoekengine